Tuesday, October 31, 2006

ومضي رمضان يا مرسي



كالعادة مضي رمضان و اخد في وشة كعابر سبيل ضل الطريق لا اذكر علي وجة الدقة احنا صومنا 30 يوم و لا 5 ايام لسرعة انقضائة و كالعادة المتأصلة في الشعوب العربية التي هي اشد رسوخا من الجبال و قد اتفقنا علي الا نتفق امنية حياتي قبل ما اموت الاقي كل المسلمين بيصومو رمضان مع بعض اموت و اعرف لما مثلا الخليج يصوم بدري يوم عن الباقي ليلة القدر لما تيجي بتنزل مرتين و لا الباقي يشوفوها في الاعادة

التلفزيون و التلفزيون في رمضان يتحول بقدرة قادر الي بقالة و دكانة مني فاتورة من بتوع التموين ويصبح اشبة ببياع معفن واقف بهدومة المزيتة و التي تشر سمنة وزيت ويقوم بتوزيع المواد التمينية علي المواطنين و احيانا فشة و كلاوي و ممبار علي اعتبار اننا شعب همة علي بطنة المهم يتسمم الاول و بعدين ربنا يفرجها بشوية مسلسلات في بواخة الحمير البلدي لما تزرجن
نفس المناظر و الممثلين و السحنة العكرة اللي تقطع خلف الارانب و نفس الاستنطاع و الاستهبال و استخفاف الدم و لا من معترض ومسلسلات منسوخة من افلام اجنبيةو اخري منقولة من احدي البرك في حي الشرابية و كل مؤلف معتد بما كتبة و لا كانة مؤلف رواية محمد ابو سويلم في بلاد العمالقة

و ممثلات لا تقل صغراهن عن 50 عاما بل ان احداهن تبلغ ال 63 ربيعا و تصر علي ان تلعب دور طالبة بفيونكات و العيال اللبط اللي في الحارة مهبولين عليها و ليل نهار عمالين يزقلوها بالطوب و عن الكاميرا الخفية حدث ولا حرج فقد اصابت نصف الشعب بالبواسير و النصف الاخر بالتبول الا ارادي و اصبحت السمة ان لازم اللي معمول فية المقلب ينضرب علقة موت و لا مانع من اخصائة ان امكن حتي يكون المقلب ناجح وتعليقة بلبوص في شارع بيتهم
و اصبح المواطنين في حالة تحفذ فاذا دخلت محطة جزارة ووجدت لحمة سوداني فانت ضحية في الكاميرا الخفية و تكتشف في نهاية الحلقة ان دي مش لحمة و ان اللي نايم في التلاجة ابن عم المنتج و اذا دخلت الي مصلحة و اشغالك انقضت بلا معوقات فانت بلا شك في الكاميرا الخفية وسوف يتم اتهامك بالتخابر مع الاعداء في نهاية الحلقة
واذا وجدت المرور في حالة سيولة قبل الفطار بربع ساعة و مفيش كلاكسات و الناس بتضحك فخذ حذرك فانت في الكاميرا الخفية فلابد في نهاية الشارع حفرة تكفي لابتلاعك انت و سيارتك و مراتك التخينة ثم انتقل التلفزيون بقدرة قادر من جهاز ترفيهي الي واحد من شحاتين السيدة فنحن في شهر مفترج و هنيالك يا فاعل الخير و الثواب لذلك يحرص التلفزيون علي عرض اعلانات عن الايتام و العجزة و المشردين و المطلقات و اصحاب سلس البولو حاملي الاعدادية و البلهارسيا وبعض فلول الهاربين من جحيم العراق و لبنان و كل المناظر اللي تقطع القلب
وبناأ علية علي كل مواطن جبلة معدوم الضمير انة يفك الكيس و يخرج من تحت البلاطة لعل الله يرضي علية ويشيل من ذنوبة اللي هاتدخلة هو و اللي خلفوة جهنم حدف

اتبرع يا مواطن لبناء كشك سجاير لام حمدية اتبرع يا مواطن لشراء تور لجاموسة حامل علشان نستر عليها حتي شركات المحمول أبت ان يفوتها طابور الشحاتين ودعت المواطنين اللي علي قلبهم الفلوس المتلتلة الي التحدث في التلفونات و ان كل مكالمة هانخصم منها و نتبرع لبناء مستشفي يعني يشحتو مننا و ياخدو حسنات علي قفانا طب ما تتبرعو انتو بفلوسكو ولا انتو فقرا ان ارباح احدي شركات المحمول في عام تكفي لاطعام 3 شعوب عربية لعدة اعوام و من ابو شقرة و كل يشحت بطريقتة و كان مفيش حاجة اسمها وزارة الشؤن الاجتماعية او ان دي وظيفتها المقدسة تعذيب و تربية اصحاب المعاشات و الجري و را العيال العريانة في الشوارع
و اذا حدث مصيبة و فقد فيها ارواح من المواطنين الغلابة كحادثة القطار الاخيريتشملل وزيرة التأمينات ووزارة الصحة و النقل و يقوموا شاكرين بصرف معزة جربانة لاهل المتوفي و كيس سوداني و كاجو للمصاب كل ما فات مش مهم بردة الحكاية مازالت في بيتها و احنا و الحكومة ستر و غطا علي بعض الا ما حدث و كانت الطامة الكبري فقد شاهدت علي قناة ال
mc2 و mc4
اعلان يعتبر بجميع المقايس الدولية و الشعبية فضيحة بجلالجل و لا فضيحة المطاهر جمعية خيرية (لا اعلم هل سميت كدة لان صاحبتها واحدة اسمها خيرية) المهم جمعية خيرية عاملة اعلان بتقولك ان الاطفال اليتامي في الصعيد محدش معبرهم و العيال يا ولداة هاتموت من البرد الزمهرير و تطلب بطانية لكل طفل مع صور لاطفال عمالة ترعش من البرد و متكومة جنب حيطة عليها اثار تبول قديم الفضيحة هنا لليست للجمعية هاتعمل اية يعني ولا كانت الحكومة اديتها بطاطين بالهبل بس الجمعية اعترضت علشان البطاطين صناعة محليةو اعلان اخر لطفل مشلول و معاق ذهني جالس علي كرسي متحرك و الكاميرا مركزة علية و تم الباسة اسوأ ما تتخيلو من ملابس وربما تم لزقة علي قفاة من قبل الجمعية المعلنة حتي يظهر بالمظهر الملائم للحدث و دعوة اي حد في قلبة رحمة و شفقة يلحق الواد قبل ما يتم ارسالة في بعثة تبشيرية الي اوغاندا و يخلوة فرجة للافارقة
لكن الوكسة للشؤون الاجتماعية و الحكومة فعندما لا يجد طفل يتيم بطانية بس بطانية و عندما لا يجد معاق من يمد لة يد العون فاين هي المهزلة المسماة وزارة الصحة فأي دولة تلك واي وزيرة و اي وزير
و الا دة مبداء احنا هانجبلكو منين نشحت يعني طب اهو
و هوجة البرامج الحوارية و قد اتحفنا الاخ حسين فهمي ببعض النماذج المريضة في بعض حلقاتة احداها امرأة واضح انها من محدثي النعمة لا تستريح الا لو اشترت كل ما بداخل اي محل تذهب الية و بتقول ان جوزها بخيل كدة قدام ال 80 مليون نفر
و التانية اللي قرمت صباع جوزها و التالتة اللي جوزها اتجوز الشغالة
لا انكر ان بعض الحلقات جذبت انتباهي مثل اطفال الشوارع
و اخري عندها 60 سنة و عيالها اطول من قرد البابون و شغاله عمليات نفخ و شفط و ضرب
انا مش عارف الناس دي عايزة تقعد طول عمرها في سن ال 20 اروح اموت نفسي انا يعني
وطبعا لا يمر رمضان الا لما الاختين الحلوين دينا و فيفي عبدة يطلعو في التلفزيون المصري يتفضلو علي الشعوب الجربانة بالحكمة و الموعظة
فدينا كل سنة تطلع تقولك انا عارفة ان الرقص حرام و بدلة الرقص حرام و ينزل دمعتين
و ينزل المخرج باغنية توب علي
اما الست فيفي تقولك الرقص دة فن و حلال دة انا فاتحة يجي 100 بيت من ورا وسطي
طب الواحد ياخد براي مين فيهم
الله يرحمك يا بديعة
ثم كانت الناهية في اخر ايام العيد حالة من الزحار الجنسي
ايوة زحار ليست خطاء مطبعي
زحار جنسي في وسط البلد شباب تسوقهم هرمونات التتسترون في حالة ريالة علي اي انثي حتي و ان كانت حمارة حصاوي
و اعتداء و انتهاك حرمات للعلم ما حدث ليس شي جديد
لكن كل ما هناك ان التغطية الاعلامية من قبل المدونين و محطات فضائية اظهرتها للعلن
لو حد فيكم راح ملاهي السندباد من 10 سنين يوم العيد او الوقفة كان شاف اللي انيل من كدة
و نفس الموقف الامني من شباك المتفرجين هو هو لم يتغير
و اعتقد ان دي من باب خلي الناس تفك عن نفسها
و ختاما
منكم لله يا كفرة في هذا الشهر المفترج

Saturday, October 14, 2006

النهاردة هاتصلي سيكا و لا نهاوند

من اول رمضان و انا معتكف عن الكتابة علشان الواحد ميلبخش في حد او اتقاء لشرورو نفسي
لكن عدة مواقف تخلي العقل يشت من مكانة
اولا امامك حاجة من اتنين يا تصلي ورا امام يقعدلو بتاعة ساعة و نص ساعتين لحد ما تلعن الاخضرين و يحرمك تيجي التراويح تاني
يا اما تلاقي واحد بخلص الليلة في ربع ساعة
و الله علي ما اقول شهيد امام زاوية بيصلي العشا و التراويح و الشفع و الوتر في مالا يزيد عن 20 دقيقة
الراجل اساسا لو طال يقرا سورة الاخلاص علي ركعتين كان عملها
و الناس اية طايرة بي طير و ربنا يخليك يا عم الشيخ يا مريحنا يا مدلعنا
اقطع دراعي ان الراجل دة اللي بيصلو بياكلوة
اما اكثرالعادات انتشارا ذهاب الناس الي مساجد ليصلوا خلف شيوخ بعينهم
فتجد نشرات صغيرة تقولك الامام الفلاني في المسجد العلاني
حصريا صلاة التراويح خلف الشيخ علان الحقلك حصيرة يا مؤمن و اصبحو كما المطربين في الشهرة و الشعبية
و تجد الناس تروح بالمشوار خلف الشيوخ في المساجد و تبحث و تدقق الشيخ فلان هايصلي فين السنة دي
(عن رسول الله صلي الله علية و سلم قال:لا تشد الرحال الا الى ثلاثة مساجد المسجد الحرام والمسجد الاقصى ومسجدي هذا)
الجديد بقي و نقلا عن موقع العربية.نت" أن إماما شهيرا، يطلب هذا العام 10 آلاف دولار نظير صلاة التراويح لليلة واحدة.
و المعروف ان سنويا في رمضان ترسل بعثات من الازهر يتقاضي الفرد حوالي 6 الاف دولار في شهر رمضان
يا سيدي ربنا يبارك مش بقر و الله
مش عارف في بعض الاحيان تجد الامام يقرأ كما لو انة اغنية و بيلحن و يطرب و يتمزج في الصلاة
فتترك التفكر في ايات الله و تتفكر في صوت الامام و تطريبة
لا انكر ان الصوت الحسن واجب و لكن لا يكون سبب للتشتيت و ان يكون مطابق لاحكام التجويد و الترتيل
لان صعب الواحد يقف ساعة و نص مثلا وراء رجل صوتة كعربية عايزة شكمان
بلاش سيبوكو من كل الي فات دة
تعالو نشوف حال الامة يوم 27 او 29 من رمضان و بدعة دعاء ختم القرآن
وليس عليه دليل صحيح لا من فعل الرسول صلى الله عليه وسلم ولا من فعل أصحابه رضي الله عنهم أجمعين، في داخل الصلاة سواء في القنوت أو غيره،
بل ممكن تلاقي ناس حرصها علي هذا الدعاء اكبر من حرصها علي فريضة العشاء
مثلا دعاء معروف جدا (اللهم اهدينا فيمن هديت ...) ((اللهم اقسم لنا من خشيتك..))
ظن البعض ان دي ادعية من السنة وواجب الدعاء بها و دة غير صحيح
و اذا بداء الامام الدعاء لحن و طرب و جود و رتل ,والله صديق لي ظن مرة انة يقراء القرأن لشدة تطبيقة أحكام التجويد كالإدغام والإخفاء والمدّ فيجب الا يكون الدعاء كقراة القران
من الاخطاء التي يقع فيها العامة و الاخيار علي حد سواء الاعتداء في الدعاء
و اختراع ادعية ما انزل الله بها من سلطان
إني لا أسألك رد القضاء ولكن أسألك اللطف فيه، لو الواحد شغل عقلة شوية كيف لا نسأل الله رد القضاء
و في الحديث لا يرد القضاء الا الدعاء
و هناك ايضا البكاء و الشهيق و الشخير و الزفير
ينبغي للإمام إذا تأثر بالقرآن أو بالدعاء أن يدافع البكاء ، فلم يكن من هدي النبي صلى الله عليه وسلم أن يبكي في الصلاة بصوت عالٍ ليبكي من خلفه، كما يفعله بعض الأئمة
فيستدعون ببكائهم بكاء غيرهم،
لنا في الرسول اسوة حسنة كان – صلى الله عليه وسلم - يكتم بكاءه في صدره حتى يصبح له أزيز كأزيز المرجل- أي كغلي القدر و لم يشعر احد ببكاء النبي في صلاة
و اخيرا
{ ادْعُواْ رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً إِنَّهُ لاَ يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ} فسمَّى الله سبحانه وتعالى رفع الصوت في الدعاء إعتداء، ويقول سبحانه: { وَلا تَجْهَرْ بِصَلاَتِكَ وَلا تُخَافِتْ بِهَا وَابْتَغِ بَيْنَ ذَلِكَ سَبِيْلاً}
ورفع الصوت بالدعاء بالإضافة إلى مخالفته للسنة، فهو مُذهبٌ للخشوع مجلبٌ للرياء غير كدة بتشوش علي اللي جنبك
كلمة اخيرة للسيدات صلاتكن في البيوت خير 1000 مرة في الزمن دة
تصلي في بيتك ولا في ساحة جامع و و انتي ساجدة اللي رايح و اللي جاي يتفرج عليكي
تصلي في بيتك في ركن و تعتبرية مسجدك ولا تصلي وحواليكي 20 ست ساحبة عيالها وراها و عمالين يجرو حواليكي و الي يشد شنطتك و اللي يبرم سجادتك و مش بعيد حد منهم يرزعك علي قفاكي
اخشوع البيت ام المسجد اذا كان الخشوع موجود فافي اي مكان صلاتك مقبولة و مثابة عليها
التراويح يمكن ان تصلي في المنزل للرجال و النساء
لكنها مستحبة في جماعة الرجل و اولادة و زوجتة و خدمة جماعة و هو وزوجتة جماعة و قال الرسول المؤمن جماعة
وقد صلى النبي صلى الله عليه وسلم مع اصحابه صلاه التراويح ليلتين او ثلاثه , ثم امتنع من الخروج , فلما سئل عن ذلك اعني امتناعه عن الخروج قال: " فلم يمنعني من الخروج اليكم الا اني خشيت ان تفرض عليكم "

موقف يحدث لغالبية المصلين اللي بيلبسو نضارة تذكرتة من مدونة عبد الرحمن
الاول الحيرة اقلع النضارة و انا بصلي و لا البسها علشان لو الشبشب اتلطش اشوف الحرامي
المهم في احدي المرات في صلاة التراويح مجوعة من الاطفال لا يزيد اكبرهم عن عشر سنوات
رايحين جايين وسط المصليين كما لو انهم في بيت الاسد في جنينة الحيوانات
و حبكت معاهم يلعبو استغماية و اللي يستخبي ورا جلبية مصلي او يشد من البطلون
المهم انا كنت حاطت نضارتي علي الارض قدامي و اذا برجل غاشمة تفعص النضارة كما الخنفسة و كرش كريك
:( و عبر فوقها علي الاقل اربع اطفال
وشعرت بدموع تتسلل من عيني و من بين عبراتي المخنوقة التي لا اعلم اهي من الخشوع ام من القهر و الحزن علي النضارة
يومها ركنت العربية وركبت تاكس و اديتة عشرة جنية بدل جنية
لا تجعلو الصلاة للتباهي و الزبيبة للفخر فركعة واحدة بصدق و اخلاص لربما تكون سبب الجنة
و الناس اللي بتنام من الفجر لحد العصر و صيام ساعتين تلفزيون و من المغرب لحد تاني يوم مسلسلات
ربنا يهديها صيامهم زي صيام العيال لحد الساعة 10 الصبح يا حبيبي و المغرب هايأذن
اسأل الله ان يهدينا و يهديكم و يتقبل منا صالح العمل
مراجع:
الدرر السنية. عقيدة السنة.فضل القيام. البدع